Ushuaia as a cruise destination: an approach to its territorial configuration from the perspective of key actors
Main Article Content
Abstract
Ushuaia, capital of the province of Tierra del Fuego, Antarctica and the South Atlantic Islands, has established itself as one of the cruise destinations in South America. It has been incorporated into the cruise circuit in different tours: Antarctic, Regional and International. The territory is positioned as a social product and, as such, is configured and defined by the articulation of various factors: material, discursive and perceptual. This characteristic does not escape tourism practice and in this context the actors are positioned as key elements of the territorial configuration, giving it meaning according to their interests, values, and attitudes. They are intertwined in the territory generating particular configurations based on the interests they have, determined by the role they occupy within the territorial dynamics. It is in this complexity, with particular roles, with certain degrees of power and influence, and determined relationships, that decision-making processes are driven. In this sense, the objective of the article is to analyze the territorial configuration that characterizes Ushuaia’s port and hinterland in relation to cruise activity from the perspective of key actors and to investigate the roles, functions and articulation of local key actors in connection to Ushuaia as a cruise destination. The study was carried out during the period 2023-2024 through a qualitative methodology based on in-depth interviews with local key actors directly and indirectly linked to cruise tourism in Ushuaia.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This magazine is available in open access under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/).
References
Alejo, M. y Belkis Osorio, A. (2016). El informante como persona clave en la investigación cualitativa. Revista Gaceta de Pedagogía, 35, 74-85. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/337428362 DOI: https://doi.org/10.56219/rgp.vi35.552
Anaya G., E. N., Dufau A., Y. N. y Montenegro, E. I. (2022). Impacto económico en el turismo de cruceros en la actualidad. Revista Plus Economía, 10(2), 40–48. Recuperado de https://revistas.unachi.ac.pa/index.php/pluseconomia/article/view/567
Benseny, G. (2002). El sector privado como actor en la gestión del turismo en el territorio de la provincia de Buenos Aires. V Jornadas Nacionales de Investigación-Acción En Turismo y VIII Jornadas de Interacción.
Brida, J.G.; Bukstein, D.; Garrido, N.; Tealde, E. y Zapata Aguirre, S. (2010). Impactos económicos del turismo de cruceros. Un análisis del gasto de los pasajeros de cruceros que visitan el Caribe colombiano. Estudios y perspectivas en turismo, 19(5), 607-634.
Calderón Ramírez, D. R. (2022). La geografía del turismo. Actores y conflictos del turismo en el Parque Nacional Natural El Cocuy. Revista Turismo y Sociedad, XXXI, 303–324. https://doi.org/https://doi.org/10.18601/01207555 DOI: https://doi.org/10.18601/01207555.n31.14
Cohen, C. (2019). Competitividad de Ushuaia, Puerto Deseado y Camarones como ciudades-puerto de turismo de cruceros. Posibilidades para el desarrollo territorial. [Tesis de doctorado, Universidad Nacional del Sur]. https://repositoriodigital.uns.edu.ar/handle/123456789/4868
Cohen, C., Morgavi, M. y Vereda, M. (2022). Ciencia y turismo: Construyendo territorialidad. Representaciones sociales y prensa escrita. Boletín Geográfico, 44(1), 83–101. https://bibliocentral.uncoma.edu.ar/revele/index.php/geografia/index
Cohen, C. y Vereda, M. (2020). La construcción de significados de un destino turístico a partir de la experiencia de los visitantes de crucero. El caso de Ushuaia. Estudios Socioterritoriales. Revista de Geografía, 27(049). https://doi.org///https://doi.org/10.37.838/unicen/est.27-049 DOI: https://doi.org/10.37838/unicen/est.27-049
Cohen, C., Vereda, M. y Benseny, G. (2020). Potencialidad de Puerto Deseado y Camarones (Argentina) como destinos de cruceros a partir de sus competencias territoriales. Investigaciones Geográficas, 60, 46-66. https://doi.org/10.5354/0719-5370.2020.57375 DOI: https://doi.org/10.5354/0719-5370.2020.57375
Coriolano, L. N. (2006). Turismo: prática social de apropriação e de dominação de territórios. In M. L. S. Amalia Inés Geraiges de Lemos, Mónica Arroyo (Ed.), América Latina: cidade, campo e turismo. (pp. 367–378).
de Alba, M. (2004). El método ALCESTE y su aplicación al estudio de las representaciones sociales del espacio urbano: el caso de la Ciudad de México. Papers on Social Representations, 13(2), 1.1-1.20. https://doi.org/10.1016/j.appet.2008.11.008 DOI: https://doi.org/10.1016/j.appet.2008.11.008
Dunjó, J. A. y Servalli, N. (2021). Actores clave de Turismo Sostenible. Estudio de caso: San Telmo, Ciudad Autónoma de Buenos Aires. El Periplo Sustentable, 16(40), 49. https://doi.org/10.36677/elperiplo.v0i40.11743 DOI: https://doi.org/10.36677/elperiplo.v0i40.11743
Hoffmann, O. (2018). Las configuraciones territoriales de movilidad, o el espacio como lenguaje político. En O. Hoffmann y A. Morales Gamboa (Eds.), El territorio como recurso: Movilidad y apropiación del espacio en México y Centroamérica (IRD Editio, pp. 23–40). http://books.openedition.org/irdeditions/docannexe/image/32687/img-1.jpg DOI: https://doi.org/10.4000/books.irdeditions.32687
Instituto Fueguino de Turismo. (2023). Informe de cruceros temporada 2022/2023. https://uploads.infuetur.gob.ar/2023/10/Informe-Temporada-de-cruceros-2022-2023.pdf
Jensen, M. y Daverio, M. E. (2004). Los cruceros turísticos en Ushuaia, Argentina. Relaciones Buque- Destino. Aportes y Transferencias, 1 (8). Recuperado de http://nulan.mdp.edu.ar/285/1/Apo2004a8v1pp89-112.pdf
Martner-Peyrelongue, C. (2020a). Globalización, conectividad interespacial y articulación territorial de los puertos mexicanos. Eure, 46(139), 233–257. https://doi.org/10.4067/S0250-71612020000300233 DOI: https://doi.org/10.4067/S0250-71612020000300233
Martner-Peyrelongue, C. (2020b). Los puertos del Pacífico mexicano en el contexto de la red global de transporte multimodal. En México y la Cuenca del Pacifico (Vol. 9, Issue 27). https://doi.org/10.32870/mycp.v9i27.683 DOI: https://doi.org/10.32870/mycp.v9i27.683
Martínez, C. I. (2011). Organización espacial del turismo de cruceros en México. Études caribéennes, 18. DOI: https://doi.org/10.4000/etudescaribeennes.5077
Martínez, C. I. (2012). Perspectivas del turismo de cruceros en Argentina en el marco de las tendencias mundiales. Notas en Turismo y Economía. Año III. Nro. IV. 2012. ISSN 1853-1504.
Morales Cortijo, G. I. y Hernández Mogollón, J. M. (2011). Los Stakeholders Del Turismo the Tourism Stakeholders. Tourism y Managment Studies, 1, 894–903. http://www.accesowok.fecyt.es/login/
Moscoso, F. (2013). El papel de los actores territoriales en la definición y configuración de modelos de desarrollo turístico. Realidad. Tendencias y Desafíos En Turismo, noviembre, 1–18. https://bit.ly/30TQpEi
Ministerio de Turismo de la Nación (2015). Plan Federal Estratégico de Turismo Sustentable.
Luján Turco, R. y Tonellotto, S. E. (2013). Bahía Blanca (Provincia de Buenos Aires, Argentina) como puerto de escala de cruceros turísticos. Revista de investigación en turismo y desarrollo local, 6 (14).
Santos, M. (2000). La naturaleza del espacio. Técnica y tiempo. Razón y emoción. España: Ariel.
Simancas Cruz, M. y Ledesma González, O. (2017). The role of stakeholders in the process of governance and renovation of tourist coastal areas. Estudios y Perspectivas En Turismo, 26, 348–369. http://www.estudiosenturismo.com.ar/PDF/V26/N02/v26n2a07.pdf
Waligo, V. M., Clarke, J. y Hawkins, R. (2013). Implementing sustainable tourism: A multi-stakeholder involvement management framework. Tourism Management, 36, 342–353. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2012.10.008 DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2012.10.008
Zepeda-Ortega, I. E., Ángeles-Castro, G. y Carrillo-Murillo, D. G. (2017). Infraestructura portuaria y crecimiento económico regional en México. Economía Sociedad y Territorio, XVII (54), 337–366. https://doi.org/10.22136/est002017806 DOI: https://doi.org/10.22136/est002017806