The soundscape in the conservation of local heritage. An approach in General Daniel Cerri, Province of Buenos Aires

Main Article Content

María Belén Kraser

Abstract

The landscape is shaped over time by those practices that society makes on the space. It is for some authors the first expression of cultural heritage for a community, since it protects components, values ​​and meanings. It is both expression and appropriation of a community and it can be represented through various manifestations, such as the writings for which it serves as inspiration. The letters of couplets are a means for the study of the landscape that allows revealing the historicity that they protect. The aim of this article is to strengthen the sound landscape approach in the study of the spatiality of General Daniel Cerri, in the district of Bahía Blanca, in the southwest of Buenos Aires. The methodology used corresponds to the analysis of discourse and representations. The case presented makes it possible to contribute to the study of the landscape from an approach that prioritizes the sensations and values ​​that it generates for representation by the local actors themselves in the line of qualitative study. Likewise, considering the landscape as the maximum exponent of cultural heritage opens the possibility of discussion so that the landscape is a holistic methodological approach and not just another conceptual category.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Kraser, M. B. (2023). The soundscape in the conservation of local heritage. An approach in General Daniel Cerri, Province of Buenos Aires. Geograficando, 19(1), e129. https://doi.org/10.24215/2346898Xe129
Section
Artículos
Author Biography

María Belén Kraser, Centro de Estudios sobre la Acción y el Desarrollo Territorial, Departamento de Geografía y Turismo, Universidad Nacional del Sur / CONICET, Argentina

Doctora en Geografía, Licenciada en Geografía y Profesora en Geografía. Departamento de Geografía- Universidad Nacional del Sur. Especialista patrimonio cultural y práctica culturales, en referencia a temas de migración.  mbkraser@hotmail.com

References

Abela, J. (2002). Las técnicas de análisis de contenido: una revisión actualizada. Fundación Centro de Estudios Andaluces. Recuperado de http://mastor.cl/blog/wp-content/uploads/2018/02/Andreu.-analisis-de-contenido.-34-pags-pdf.pdf

Alegre, M. C. (2002). Los museos. Custodios del patrimonio. En R. Schlüter y J. Norrild, Turismo y patrimonio en el siglo XXI (pp. 49-52). Buenos Aires: Centro de Investigaciones y Estudios Turísticos.

Bertoncello, R. (2012). Turismo y territorio y Patrimonio cultural y natural en el espacio rural. Dossier de lecturas de curso de posgrado. Bahía Blanca: Departamento de Geografía y Turismo, Universidad Nacional del Sur.

Biblioteca Popular José Hernández. (s/f). Informe sobre el Archivo del Museo de Fortín Cuatreros (inédito). General Daniel Cerri.

Bustos Cara, R. (2005). Geografía de las representaciones. Sujeto, acción y territorio. Actas de Jornadas de Hum.H.A., Departamento de Humanidades, Área de Historia del Arte, Universidad Nacional del Sur, Bahía Blanca. Recuperado de https://repositoriodigital.uns.edu.ar/bitstream/handle/123456789/3468/Bustos%20Cara.%20Geograf%C3%ADa.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Fortín Cuatreros. Reconstruir el pasado. (1974). La Nueva Provincia.

General Daniel Cerri. Villa Bordeu, Don Ramiro y Los Chañares. (2004). La nueva Provincia. Fascículos Coleccionables Barrios Bahienses, 24.

Honorable Senado de la Provincia de Buenos Aires. (2005). Proyecto de Declaración declarando de Interés Histórico Provincial incorporado al Patrimonio de la Provincia de Buenos Aires al Aguaribay, ubicado en el Predio del Fortín Cuatreros, de la Localidad de General Daniel Cerri, Partido de Bahía Blanca. Expediente F 474 2004- 2005.

ICOMOS. (2005). Historia y terminología. Paisajes culturales. Comité Científico Internacional de Paisajes Culturales. Recuperado de http://www.icomos.org/landscapes/index2esp.htm

Kraser, M. B. (2017). Paisaje cotidiano de General Cerri. Relatos, nostalgias y deseos sobre el patrimonio local. Bahía Blanca: EdiUNS.

Mata Olmo, R. (2017). Capítulo 17: El plan nacional de paisaje cultural. Una iniciativa para el conocimiento, la cooperación y la salvaguarda de paisajes de alto interés cultural. En A. Serrano Rodríguez, Ordenación del territorio, urbanismo y medio ambiente en un mundo de cambio (pp. 287-300). Valencia: Universitat de Valencia.

Nogué, J. y de San Eugenio Vela, J. (2011). La dimensión comunicativa del paisaje: una propuesta teórica y aplicada. Revista de Geografía Norte Grande, 49, 25-43. Recuperado de https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-34022011000200003 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-34022011000200003

Orellano, L. A. (2013). Las marcas sonoras del Paisaje Cultural del Norte Sanjuanino. El canto a la tierra Iglesiana, Jachallera y Vallista. Actas de Cuartas Jornadas del Mercosur de Patrimonio Intangible, CICOP, San Juan.

Pesci, L. (2020). Proyectar el Paisaje en clave de Sustentabilidad. Análisis sistémico de experiencias. Aprendizajes y desafíos (Tesis de maestría en desarrollo sustentable, inédita). Universidad Nacional de Lanús, Lanús, Argentina. Foro Latinoamericano de Ciencias Ambientales.

Prats, Ll. (2005). Concepto y gestión del patrimonio local. Cuadernos de Antropología Social, 25, 17-35.

Pupio, A. y Perrière, H. (2013). Cuadernos N° 4. Malones, fortines y estancias en la identidad de General Daniel Cerri. Bahía Blanca: EdiUNS.

Santos, M. (2000). La naturaleza del espacio. Técnica y tiempo. Razón y emoción. Barcelona: Ariel.